ANALISIS PERILAKU KONSUMTIF MAHASISWA PENERIMA BEASISWA BIDIKMISI IAIN SURAKARTA ANGKATAN 2017

Chairul Fajar, Pentrilia Zuliani Anggis Sadewi

Abstract


This study aims to describe in depth the consumptive behavior of students receiving the Bidikmisi IAIN Surakarta scholarship class 2017 in terms of the use of scholarship funds which are limited by 3 aspects, namely: 1) the aspect of food, 2) the aspect of fashion, and 3) the aspect of leisure time. This study uses a qualitative approach, the data in this study are primary data which collection and analysis using observation, interview and documentation techniques. The informants in this study consisted of 6 student recipients of the 2017 IAIN Surakarta bidikmisi scholarship. This study uses the concept of consumptive behavior, which is often seen as the identity card of a social stratum or community level group. Most of the research findings indicated that Bidikmisi students could not manage funds well, so we tried to do research at IAIN Surakarta. The consumptive behavior of Bidikmisi scholarship recipient students can be seen from the items used in everyday life which are usually simple, how to use free time to the food eaten every day. This is related to the description of the activities of Bidikmisi scholarship recipients in allocating scholarship funds to meet their learning facilities and needs.

Keywords:Bidikmisi Scholarship; Consumptive Behavior; The Aspect of Fashion; The Aspect of Food; The Aspect of Leisure 


Full Text:

PDF

References


Alawiyah, T., & Liata, N. (2020). Mall dan Perilaku Konsumtif Masyarakat Urban. Jurnal Sosiologi Agama Indonesia, 1(2), 161–181.

Ayuni, A., Suharso, P., & Sukidin, S. (2019). Perubahan Gaya Hidup Mahasiswi Universitas Abdurachman Saleh Kota Situbondo (Studi Kasus: Perilaku Konsumtif Mahasiswi Fakultas Ekonomi Jurusan Manajemen Angkatan 2014 Dalam Menggunakan Kosmetik Branded). Jurnal Pendidikan Ekonomi : Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 13(1), 58. https://doi.org/10.19184/jpe.v13i1.10421

Chita, R. C., David, L., & Pali, C. (2015). Hubungan Antara SelfControl Dengan Perilaku Konsumtif Online Shopping Produk Fashion Pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Sam Ratulangi Angkatan 2011. Jurnal E-Biomedik (EBm), 297–302.

Dikria, O., & W, S. U. M. (2016). Pengaruh literasi keuangan dan pengendalian diri terhadap perilaku konsumtif mahasiswa jurusan ekonomi pembangunan fakultas ekonomi universitas negeri malang angkatan 2013. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 09(2), 128–139.

Estetika, M. (2015). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Konsumtif Siswa Perempuan Kelas XII IPS.

Gumulya, J., & Widiastuti, M. (2013). Pengaruh konsep diri terhadap perilaku konsumtif mahasiswa Universitas Esa Unggul. Jurnal Psikologi, 11(1).

Hasbi, M., & Awaru, A. O. T. (2016). Pengaruh Konformitas Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial Angkatan 2016. Jurnal Sosialisasi Pendidikan Sosiologi, 71–76.

Hemphill, C. S., & Suk Gersen, J. (2009). The Law, Culture, and Economics of Fashion. Stanford Law Review, 61.

Heryana, A., & Unggul, U. E. (2018). Informan dan Pemilihan Informan dalam Penelitian Kualitatif. December.

Kasubag Kemahasiswaan IAIN Surakarta. (2019). Daftar Mahasiswa Penerima Beasiswa Bidikmisi IAIN Surakarta 2011-2019.

Kharismayanti, S. I. (2017). Pola Penggunaan Dana dan Gaya Hidup Mahasiswa Penerima Beasiswa Bidikmisi di Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta.

Kootler. (2002). Manajemen Pemasaran (Jilid 2). Prenhallindo.

Kurniawan, C. (2017). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Perilaku Konsumtif Ekonomi pada Mahasiswa. Jurnal Media Wahana Ekonomika, 13(4).

Lesmana, T., & Rarung, C. M. (2020). Peran kecerdasan budaya dan kepribadian terhadap perilaku konsumtif online generasi milenial yang merantau di jakarta. Junal Psikologi Malahayati, 2(2), 57–71.

Lestarina, E., Karimah, H., Febrianti, N., Ranny, & Harlina, D. (2017). Perilaku Konsumtif Dikalangan Remaja. Jurnal Riset Tindakan Indonesia, 2(2), 1–6.

Mangkunegara, A. A. A. P. (2005). Perilaku Konsumen. Refika Aditama.

Marliani, R. (2015). Psikologi Industri dan Organisasi. Pustaka Setia.

Minanda, A., Roslan, S., & Anggraini, D. (2018). Perilaku Konsumtif Belanja Online Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Halu Oleo Kendari. Neo Societal, 3(2), 433–440.

Mulyadi, M. (2011). Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif serta Pemikiran Dasar Menggabungkannya. Jurnal Studi Komunikasi Dan Media, 15(1), 127–138.

Novitasani, L., & Handoyo, P. (2014). Perubahan Gaya Hidup Konsumtif pada Mahasiswa Urban di UNESA. Paradigma, 02(3), 7.

Nur Lailatul, M. (2006). Pola Konsumsi Masyarakat Perkotaan: Studi Deskriptif Pemanfaatan Foodcourt oleh Keluarga. Biokultur, 1(2), 157–178.

Prihantoro, A. (2019). Kemenag Salurkan Beasiswa Bidikmisi RP. 482,5 Miliar.

Putri, H. S., & Indrawati, E. S. (2016). Hubungan antara konformitas terhadap teman sebaya dengan perilaku konsumtif pada siswi di sma semesta semarang. Jurnal Empati, 5(3), 503–506.

Ridwan, M., Harahap, I., & Harahap, P. (2018). Keputusan Pembelian Melalui Situs Belanja Online Terhadap ( Studi Kasus Pada Pengguna Aplikasi Lazada Di Medan ). Jurnal EBIS, 3(2), 132–147.

Risnawati, W, S. U. M., & Wardoyo, C. (2018). Pengaruh Pendidikan Ekonomi Keluarga , Gaya Hidup , Modernitas Individu , dan Literasi Ekonomi terhadap Perilaku Konsumtif Siswa. Jurnal Pendidikan, 3(4), 430–436.

Rohman, A. A., & Widjaja, S. U. M. (2018). Analisis perilaku konsumtif dan perilaku menabung mahasiswa penerima beasiswa bidikmisi di jurusan ekonomi pembangunan fakultas ekonomi universitas negeri malang angkatan 2014. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 11(2), 107–117.

Salim, & Syahrum. (2016). Metode Penelitian Kualitatif. Citapustaka.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.