RESPONS PENYELENGGARA PERJALANAN IBADAH UMRAH TERHADAP LARANGAN MEMFASILITASI DANA TALANGAN DALAM PMA NO 8 TAHUN 2018

Riskyi Nurdiawati, Agus Wahyu Triatmo

Abstract


This research aims to analyze the policy of paying the hajj bailout funds carried out by means of a monthly scheme after the pilgrims return from the Holy Land. This is contrary to PMA No.8 of 2018 which states that PPIU is prohibited from facilitating congregations using bailout funds. However, this is still being implemented by PPIU in Surakarta even though they are guided by PMA. The research method used in this research is descriptive qualitative. The data sources were explored by interview and policy documentation. It was concluded that the PPIU response in Surakarta to PMA No. 8 of 2018 did not expect that there was a ban on facilitating congregations to use the bailout funds because PPIU provided all the same facilities and services as regular congregations. PPIU in increasing the number of congregants had made several programs, one of which was the bailout funds. The society’s interest in using the bailout funds reaches 50%. The bailout funds could help the middle and lower class economic community to carry out the Umrah pilgrimage. The bailout program was organized by a third party in the financial provider. The bailout fund was not part of the PPIU program so that it was considered not a problem because it was carried out openly and the Ministry of Religious Affairs did not carry out supervision from the start starting from the financing or PPIU. The lack of supervision by the Ministry of Religious Affairs became a factor in the occurrence of violations.


Keywords


Bailout Funds, Financing Party, PPIU

Full Text:

PDF

References


Agama, M. (2018a). Keputusan Menteri Agama Republik Indonesia Nomor 221 Tahun 2018 Tentang Biaya Penyelenggaraan Ibadah Umrah Referensi, 1–3.

Agama, M. (2018b). PMA No 8 Tahun 2018 Tentang Penyelenggara Perjalanan Ibadah Umrah, 1–26.

Anindya, D. A. (2017). Pengaruh Etika Bisnis Islam Terhadap Keuntungan Usaha Pada Wirausaha Di Desa Delitua Kecamatan Delitua. At- Tawassuth, 2(2), 389–412.

Anita. (2020). Wawancara Penyelenggara Ibadah Umrad Dengan Dana Talngan. Surakarta.

Budiman, A. (2016). Hadist Keutamaan Ibadah Haji dan Umrah. Retrieved February 12, 2020, from https://muslim.or.id/27810-hadits-keutamaan-ibadah-haji-dan-umrah.html

Delmana, L. P. (2019). Pengaruh Penerapan Good Governance Dalam E-Purcashing Untuk Mencegah Korupsi. Ilmu Pemerintah Widya Praja, 45(1), 47–62.

Dewi, S. K. (2017). Trend Wisata Umrah : Antara Meneladani Sunnah Dan Tourisme Spiritual. Konstektual, 26(2), 191–205.

Fahham, A. M. (2018). Penyelenggaraan Ibadah Umrah : Akar Masalah Dan Penanganannya., 10(7), 1–6.

Fitriana, A. (2019). Implementasi Strategi Bauran Pemasaran Produk Umrah Dan Haji Plus Di EO Dulongmas PT Arminareka Perdana. Institut Agama Islam Negeri Purwokerto.

Friana, H. (2019). Jumlah Jamaah Haji Indonesia 2019 Diperkirakan Capai 4,34 Juta Jiwa. http://doi.org/https://tirto.id/jumlah-jamaah-haji-indonesia-2019-diperkirakan-capai-434-juta-jiwa-diAL

Fuad. (2019). Wawancara. Surakarta, Indonesia.

Hakim, L. (2018). Metode Penelitian Kebijakan. Cirebon.

Hanafi, A. (2020). Daftar Biro Penyelenggara Haji Umrah yang ada di Kabupaten Sukoharjo. Sukoharjo.

Indri. (2020). Pengalaman Ibadah Umrah Dengan Dana Talangan. Surakarta.

Iqbal. (2020). Wawancara Penyelenggarakan Ibadah Umrah Dengan Dana Talangan. Surakarta.

Jamaluddin. (2011). Panduan Mengerjakan Umrah. Malaysia: Pusat Islam Universiti Sultan Zainal Abidin.

Jenderal, D. (2019). Akeputusan Direktur Jenderal Penyelenggaraan Haji Dan Umrah Nomor 323 Tahun 2019 Tentang Pedoman Pendaftaran Jamaah Umrah, 1–25.

Kesehatan, M. Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 15 Tahun 2016 Tentang Istithaah Kesehatan Jamaah Haji (2016). Jakarta.

Khoirunnisa. (2018). Implementasi Peraturan Menteri Agama Nomor 8 Tahun 2018 Tentang Penyelenggaraan Perjalanan Ibadah Umrah Pada PT. Tima Amanah Prima Wisata Jakarta Selatan. Universitas Islam Negeri Syaif Hidayatullah Jakarta.

Korayan, J., & Djayaputra, G. (2018). Tanggung Jawab Hukum Biro Perjalanan Umrah Terhadap Calon Jamaahnya. Hukum Adigama, 1–32.

Maroah. (2016). Analisis Prosedur Dan Kendala Produk Talangan Umrah Di KSPPS Artamadina Banyuputih Batang. UIN Walisongo Semarang.

Mutho, M. I. (2019). Implementasi Peraturan Menteri Agama (PMA) No 8 Tahun 2018 Tentang Penyelenggara Perjalanan Ibadah Umrah Oleh Penyelenggara Perjalanan Ibadah Umrah (PPIU). UIN Syaif Hidayatullah Jakarta.

Nizer. (2018). No Title. Retrieved April 9, 2020, from https://kaltara.prokal.co/read/news/18711-umrah-dilarang-pakai-dana-talangan.html)

R.I, K. A. (2016). Tuntunan Manasik Haji Dan Umrah. Jakarta: Direktorat Jenderal Penyelenggara Haji dan Umrah.

Rosyid. (2020). Pengawasan Penyelenggara Ibadah Umrah. Surakarta.

Sarwat, A. (2011). Haji & Umrah. (A. Aryani, Ed.) (Seri Fiqih). Jakarta Selatan: DU Publishing.

Shahidah. (2019). Panduan Umrah. singapore: shahidah Travel.

Sopa, & Rahmah, S. (2013). Studi evaluasi atas dana talangan haji produk perbankan syariah di indonesia. Ilmu Syariah (Ahkam), XIII(2), 303–314.

Sucipto. (2013). Umrah sebagai Gaya Hidup , Eksistensi Diri dan Komoditas Industri : Menyaksikan Perubahan Keagamaan Warga Kota, 28(1), 15–33.

Sukayat, T. (2016). Manajemen Haji Umrah Dan Wisata Islam. (Nurbaya Nunik Siti, Ed.). Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Suprabu, H. (2020). Jumlah jamaah Umrah Surakarta Sesuai Data PERPUHI. Surakarta.

Susana, E., & Kartika, D. (2013). Pelaksanaan Pembiyaan Dana Talangan Haji Pada Perbankan Syariah. Keuangan Dan Perbankan, 17(2), 325–326.

Suyono. (2020a). Daftar Biro Haji Umrah Di Soloraya. Siurakarta.

Suyono. (2020b). Tugas Kementrian Agama Kota Surakarta. Surakarta.

Tour, D. (2015). Pengertian Dan Hikmah Umroh Bagi Umat Islam. Retrieved January 12, 2020, from https://www.academia.edu/15562246/Pengertian_Dan_Hikmah_Umroh_Bagi_Umat_Islam




DOI: https://doi.org/10.22515/ajdc.v1i1.3301

Refbacks

  • There are currently no refbacks.