PROFIL INTELIGENSI REMAJA PUTRI YANG TINGGAL DI PANTI ASUHAN

Vera Imanti, Triyono Triyono

Abstract


Adolescent who are currently sitting on high schools or should be equal begin to prepare for a career on the next one. Career determination is based on desire and potential of interests and talents. To understand these interests and potential, a measurement must be taken, one of them with an intelligence measuring instrument. The purpose of this study is to provide a profile of the adolescent girls intelligence living at the female orphanage in Solo city. This study is a descriptive quantitative study. The measuring instrument uses the IST intelligence test instrument. The career interest survey uses the RMIB. The subjects used were 8 beneficiaries in the female orphanage. Determination of the subject using purposive sampling, namely adolescent girls who sit at the high school level or equivalent. The measurement results show 2 people with IQ in the category above average, and 6 people with the average category. Of the 5 categorizations, no subject was in the low category. While the categories indicated by 3 aspects, namely, verbal ability, analytical power, and memory


Keywords


adolescent girl; career; intelligence profile; orphanage.

Full Text:

PDF

References


Andayani, F. D., Tentama, F., & Mujidin, M. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kemandirian Anak Panti. Prosiding Seminar Nasional Magister Psikologi Universitas Ahmad Dahlan. 404–411.

Ardani, R. A., & Ningtyas, F. A. (2017). Peran Berpikir Analogi Dalam Memecahkan Masalah Matematika. Prosiding Konferensi Nasional Penelitian Matematika Dan Pembelajarannya (KNPMP) II, KNPMP II, 416–425.

Ayuliana, R. T. (2020). Tekhnik Konsentrasi Untuk Meningkatkan Hafalan Al Qur’an Pada Usia Dewasa Di Pondok Pesantren Al Qur’an Nurul Qur’an Malang. Tesis (Tidak Dipublikasikan). Malang: UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.

Damayanti, I., & Rihhandini, D. O. (2021). Mencari Kebahagiaan Di Panti Asuhan. Psikobuletin: Buletin Ilmiah Psikologi, 2(2). 118 - 131. https://doi.org/10.24014/pib.v2i2.12488

Daniyati, N. A. & Sugiman, S. (2015). Hubungan Antara Kemampuan Verbal, Kemampuan Interpersonal, dan Minat Belajar dengan Prestasi Belajar Matematika. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 50–60. https://doi.org/10.21831/pg.v10i1.9109

Desmita. (2010). Psikologi Perkembangan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Dewi, F. N. R. (2021). Konsep Diri pada Masa Remaja Akhir dalam Kematangan Karir Siswa. Konseling Edukasi: Journal Of Guidance And Counseling, 5(1). 46-62. http://dx.doi.org/10.21043/konseling.v5i1.9746.

Dewi, R., & Rini, P. S. (2020). Analisis Konsep Diri Anak yang Tinggal di Panti Asuhan. Masker Medika, 8(1), 216–225.

Handayani, A., Kuncoro, J., & Rohmatun, R. (2019). Penelusuran Minat Karir Millennial. Plakat: Jurnal Pelayanan Kepada Masyarakat, 1(2), 161–169. http://dx.doi.org/10.30872/plakat.v1i2.2988.

Hasyim, F. (2018). Mengukur Kemampuan Berpikir Analitis dan Keterampilan Proses Sains Mahasiswa Calon Guru Fisika STKIP Al Hikmah Surabaya. JIPVA (Jurnal Pendidikan IPA Veteran), 2(1), 80-89. https://doi.org/10.31331/jipva.v2i1.591.

Herin, M., & Sawitri, D. R. (2017). Dukungan Orang Tua Dan Kematangan Karir Pada Siswa Smk Program Keahlian Tata Boga. Jurnal Empati, 6(1), 301–306.

Hidayatussani, N., Fitriana, S., & Maulia, D. (2021). Dukungan Sosial Orang Tua dengan Perencanaan Karier Remaja Karang Taruna Desa Wonosalam. Journal For Lesson and Learning Studies, 4(1). http://dx.doi.org/10.23887/jlls.v4i1.30680.

Juliyanti, R., & Aizah, N. (2021). Motivasi Pilihan Karir bagi Remaja Pada Masa Pandemi Covid-19. Anterior, 20(2), 119-126. https://doi.org/10.33084/anterior.v20i2.1661.

Khairi, A. M. (2019). Family Therapy: An Approach To Strengthen Islamic Career Counseling. Konseling Religi: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 10(2), 346–360. https://doi.org/10.21043/kr.v10i2.6611.

Lukman, M. (2000). Kemandirian Anak Di Panti Asuhan Yatim Islam Ditinjau Dari Konsep Diri Dan Kompetensi Interpesonal. Psikologika: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Psikologi, 5(10), 57-74. https://doi.org/10.20885/psikologika.vol5.iss10.art5

Mangiwa, R., Wungouw, H. I. S., & Pangemanan, D. H. C. (2014). Kemampuan Intelligence Quotient (Iq) Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Sam Ratulangi. Jurnal E-Biomedik, 2(3). https://doi.org/10.35790/ebm.2.3.2014.5741

Mazaya, K. N., & Supradewi, R. (2011). Konsep Diri Dan Kebermaknaan Hidup Pada Remaja Di Panti Asuhan. Proyeksi, 6(2), 103-112. http://dx.doi.org/10.30659/jp.6.2.103-112

Mintaredja, A. H. (2003). Epistemologi Common Sense Abad XX. Jurnal Filsafat, 35(3), 288-297. https://doi.org/10.22146/jf.31290.

Nofindra, R. (2019). Ingatan, Lupa, Dan Transfer Dalam Belajar Dan Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Rokania, 4(1), 21–34.

Noviekayati, I. G. A. A., Farid, M., & Amana, L. N. (2021). Inferiority Feeling Pada Remaja Panti Asuhan: Bagaimana Peranan Konsep Diri Dan Dukungan Sosial? Persona: Jurnal Psikologi Indonesia, 10(1), 104-118. https://doi.org/10.30996/persona.v10i1.4826.

Restuti, N., Machmuroch, & Hakim, M. A. (2015). Pengaruh Pelatihan Pengenalan Diri Terhadap Peningkatan Harga Diri Remaja Panti Asuhan Pamardi Yoga Surakarta. Wacana: Jurnal Psikologi, 7(2), 1–14.

Rosyid, M. Z. & Thoha, M. (2018). Model Berpikir Konvergen Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Materi Pengukuran Waktu. Jurnal Elementari, 6(2), 291–300. http://dx.doi.org/10.21043/elementary.v6i2.4391.

Saifuddin, A. (2019). Islamic Counseling To Improve Quality Of Parenting Pattern. Konseling Religi, 10(1), 116–139. https://doi.org/dx.doi.org/10.21043/kr.v10i1.3852

Saifuddin, A., Ruhaena, L., & Pratisti, W. D. (2017). Meningkatkan Kematangan Karier Peserta Didik SMA dengan Pelatihan Reach Your Dreams dan Konseling Karier. Jurnal Psikologi, 44(1), 39-49. https://doi.org/10.22146/jpsi.17378

Saifuddin, A. (2018). Kematangan Karier: Teori dan Strategi Memilih Jurusan dan Merencanakan Karier. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Santi, D. P. D., & Firmasari, S. (2018). Kemampuan Abstraksi Calon Guru Matematika. Jurnal Euclid, 5(2), 88–98. http://dx.doi.org/10.33603/e.v5i2.1313.

Santrock, J. W. (2019). Adolescence (17th Ed.). New York, New York, United States: McGraw Hill Education.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suryani, D., Labellapansa, A., Shiddiqie, M. L., & Hidayat, A. (2019). Kajian Klasifikasi Data Mining IQ Siswa SMA Berdasarkan Hasil Intelligence Structure Test Dengan Menggunakan Metode Naive Bayes. SNIMed: Prosiding Seminar Nasional Informatika Medis, 66–72.

Suryani, Y. E. (2018). Aplikasi Rasch Model dalam Mengevaluasi Intelligenz Structure Test (IST). Psikohumaniora: Jurnal Penelitian Psikologi, 3(1), 73-100. https://doi.org/10.21580/pjpp.v3i1.2052

Usman, C. I. (2018). Konsep Diri Anak Yang Tinggal Di Panti Asuhan Muhajirin Padang. Kopasta: Jurnal Program Studi Bimbingan Konseling, 5(1), 62-69. https://doi.org/10.33373/kop.v5i1.1450

Weschler, D. (1944). The Measurement Of Adult Intelligence (3rd Ed.). Philadelphia, Pennsylvania, United States: The Williams & Wilkins Company.




DOI: https://doi.org/10.22515/ajpc.v2i1.3453

Refbacks

  • There are currently no refbacks.