Pemanfaatan Media Youtube Dakwah Ustadz Adi Hidayat dalam Pengembangan Materi Fikih Madrasah Ibtidaiyah

Guntur Cahyono

Abstract


Social media are beneficial not only to communicate interpersonally but also to preach and educate people. One of these media is Youtube that can be applied in developing learning materials by capitalizing online preaching of Islam teachers (ustadz) uploaded in this medium. This research gives description on how Youtube is useful as part of learning material development. In this research, the description reveals the facts that teachers employ not only text books or student work books (LKS) in material development but also online videos. Youtube videos of ustadzAdiHidayat can be used to develop Islamic principal (Fiqh) learning materials in Islamic elementary schools by downloading those videos. Teachers are required to be savvy in operating internet media in learning material development for teaching and learning process.

Keywords


Media, Youtube, Fiqh, Learning

Full Text:

PDF

References


Ali Aziz, Moh. 2004. Ilmu Dakwah. Jakarta: Prenadamedia Group

Arfiko, Yori. 2018. Pengaruh Pesan Dakwah Pada Channel Youtube Yufid.TV Terhadap Motivasi Belajar Ilmu Agama Islam. JOM FISIP Vol. 5: Edisi I Januari – Juni 2018 Halaman 1-8

Bahri, Ratni Bt. H., Pengembangan Materi Pembelajaran Membaca Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Perguruan Tinggi Pada Era Globalisasi Jurnal Manajemen Pendidikan Islam TADBIR Volume 3 Nomor 1 Februari 2015 Halaman 97 – 104

Chandra, Edy. 2017. Youtube, Citra Media Informasi Interaktif Atau Media Penyampaian Aspirasi Pribadi. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, dan Seni. Vol. 1, No. 2, Oktober 2017: hlm 406-417

Darmawan, Andy. 2005. Ibda’i Bi Nafsika : Tafsir Baru Keilmuwan Dakwah. Yogyakarta: Tiara Wacana

Djali, 2000. Buku Manfaat Youtube untuk Pembelajar. Jakarta: Program Pascasarjana

Gafur, Abdul. 2005. Desain intruksional: langkah sitematis penyusunan pola dasarkegiatan belajar mengajar, Solo: Tingah Serangkai

Liliweri, Alo. 2015. Komunikasi AntarPersonal. Jakarta: Prenadamedia Group

Mahmud, Ahmad. 2011. Dakwah Islam. Bogor: Pustaka Thariqul Izzah

Marindo, R., Puntoadi, D., & Sutedja, S. 2011. Menciptakan Penjualan Melalui Social Media. Jakarta: PT Elex Media Komputindo

Menteri Pendidikan Nasional. 2007. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 16 Tahun 2007 Tentang Kompetensi Guru. Jakarta: Kementerian Pendidikan Nasional

Moleong, Lexy J. 2007. Metodologi Penelitian Kualitatif, Bandung: Penerbit PT Remaja Rosdakarya Offset

Rivai, Ahmad, Nana Sudjana. (2009). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Sadiman et. al. 2006. Media Pendidikan. Bandung: Pustaka Media Sanjaya, Wina. 2009. Kurikulum Dan Pembelajaran. Jakarta : Kencana Prenada Media Group

Sugiyono. 2009. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta

Suprihatiningrum, Jamil. 2013. Strategi Pembelajaran Teori dan Aplikasi. Yogyakarta: Arruz Media

Winkel, W. S. 2007. Psikologi Pengajaran. Jakarta : Gramedia Widiasarana Indonesia

https://id.wikipedia.org/wiki/YouTube diakses 6 April 2018 http://www.akhyar.tv/profil-ustadz-adi-hidayat/ diaskses tanggal 24 September 2018

https://news.detik.com/opini/d-3573499/berawal-dari-mimpi-bertemu- rasul-dakwah-adi-hidayat-sesak-atensi diakses 23 September 2018

http://ramdanus73.blogspot.com/2015/05/jenis-jenis-materi-pembelajaran diakses tanggal 26 September 2018

Sukarni .2012. Memanfaatkan YouTube Sebagai Media Pembelajaran yang Interaktif, Menarik dan Menyenangkan. Link : http://guraru.org/gurumedia_pembelajaran kan/ diakses 21 September 2018 pada 12:52 WIB




DOI: https://doi.org/10.22515/attarbawi.v4i1.1474

Refbacks

  • There are currently no refbacks.