Manajemen Stres Orangtua Dalam Pendampingan Pembelajaran Daring

Heni Listyanti, Ristia Wahyuningsih

Abstract


Online learning still has a lot of obstacles that make parents stressed in accompanying their children. Stress coupled without managing can be harmful to you or to others. The aim of this study is to learn how parents manage stress caused by online learning assistance. This study used a qualitative approach. The methods to collect data were observation and interview. The research sample was three mothers in 32-34 years old and their last aducation was Senior High School and D1. The results indicate that parents stressed in online learning assistance caused by the factor of children, teacher and themselves (parents). The ways to manage stress are rest, telling the problem to closest person or others, dividing time of assistance between father and mother.

Keywords


online learning; learning assistance; stress management

Full Text:

PDF

References


Afdila, J. N. (2016). Pengaruh Terapi Guided Imagery Terhadap Tingkat Stres Pada Mahasiswa Tingkat Akhir Dalam Menyelesaikan. Skripsi (Tidak Diterbitkan). Surabaya: Universitas Airlangga Surabaya.

Andromeda. (2018). Stress Management Training: Strategi Pengelolaan Stress Pengasuhan untuk Orang Tua yang Memiliki Anak Difabel. Intuisi: Jurnal Psikologi Ilmiah, 1(1), 277–283. https://doi.org. 10.15294/intuisi.v10i3.18868.

Apriliyanti, D., Anugrahni, D., & Agustina, V. (2017). Hubungan Kemampuan Manajemen Stress dengan Tingkat Stress pada Orangtua Anak Tunagrahita di SLBN 1 Palangkaraya, An-Nadaa: Jurnal Kesehatan Masyarakat, 4(2). 43–46. http://dx.doi.org/10.31602/ann.v4i2.1164.

Asih, G. Y., Widhiastuti, H., & Dewi, R. (2018). Stress Kerja. Semarang: Semarang University Press.

Aufar, A. F., & Raharjo, S. T. (2020). Kegiatan Relaksasi sebagai Coping Stress di Masa Pandemi Covid 19. Jurnal Kolaborasi Resolusi Konflik, 2(2), 157–163. https://doi.org/10.24198/jkrk.v2i2.29126.

Azizah, N. & Ramadhani, A. C. (2020). Depresi “Hantui” Banyak Orang Tua di Masa Pandemi. Retrieved October 26, 2020, from republika.co.id. website: https://republika.co.id/berita/qganjw463/depresi-hantui-banyak-orang-tua-di-masa-pandemi

Bakri, S. (2020). Jihad Melawan Covid-19 Dengan Laku Sufi. Retrieved October 26, 2020, from iain-surakarta.ac.id website: https://iain-surakarta.ac.id/jihad-melawan-covid-19-dengan-laku-sufi/

Bakri, S., & Saifuddin, A. (2019). Sufi Healing: Integrasi Tasawuf dan Psikologi Dalam Penyembuhan Psikis dan Fisik. Depok: Rajagrafindo Persada.

Efendi, D. (2020). Peran Orang Tua dalam Pembelajaran Model Distance Learning di Sekolah Dasar Kota Jayapura. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 5(1), 54-66. http://dx.doi.org/10.35931/am.v5i1.400.

Handayani, T., Khasanah, H. N., & Yosintha, R. (2020). Pendampingan Belajar di Rumah bagi Siswa Sekolah Dasar Terdampak Covid-19. Adipraja: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 107–115. https://doi.org/10.31002/abdipraja.v1i1.3209.

Herawati, T., Krisnatuti, D., Pujihasvuty, R., & Latifah, E. W. (2020). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pelaksanaan Fungsi Keluarga Di Indonesia. Jurnal Ilmu Keluarga & Konsumen, 13(3), 213-227. https://doi.org/10.24156/jikk.2020.13.3.213.

Iftitah, S. L., & Anawaty, M. F. (2020). Peran Orang Tua dalam Mendampingi Anak di Rumah Selama Pandemi Covid-19. Journal of Childhood Education, 4(2), 71–81. https://doi.org/10.30736/jce.v4i2.256.

Kusumaningrum, B., Kuncoro, K. S., Arigiyati, T. A., & Trisniawati. (2020). Pendampingan Orangtua dalam Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar: Evaluasi Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid-19. Inventa: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(2), 142–150. https://doi.org/10.36456/inventa.4.2.a2607.

Nafisah, D. (2020). Peran Orangtua dalam Proses Pembelajaran Online di Tengah Pandemoi Covid 19 terhadap Siswa Kelas IV MIN 3 Karanganyar. Skripsi (Tidak Diterbitkan). Salatiga: IAIN Salatiga.

Lilawati, A. (2021). Peran Orang Tua dalam Mendukung Kegiatan Pembelajaran di Rumah pada Masa Pendemi. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 549–558. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.630.

Muslim, A. A., Rafica, V. M., & Zainuddin, M. (2020). Pelatihan Manajemen Stress kepada Orang Tua Saat Pendampingan Pembelajaran Jarak Jauh Anak. Kangmas: Karya Ilmiah Pengabdian Masyarakat, 1(3), 153-158. https://doi.org/10.37010/kangmas.v1i3.124.

Muslim, M. (2020). Manajemen Stress pada Masa Pandemi Covid-19. Essensi: Jurnal Manajemen Bisnis, 23(2), 192–201.

Nazmudin, A. (2020). Fakta Baru, Ibu Bunuh Anak karena Susah Diajari Belajar Online. Retrieved October 26, 2020, from regional.kompas.com website: https://regional.kompas.com/read/2020/09/14/19524061/fakta-baru-ibu-bunuh-anak-karena-susah-diajari-belajar-online?page=all.

Ningsih, F. (2016). Efektifitas Teknik Relaksasi untuk Mengurangi Kejenuhan (Burnout) Belajar. E-Journal Bimbingan dan Konseling, 5(7). 50-59.

Puji, S. (2020). Bocah 10 Tahun Dianiaya dengan Balok Kayu gara-gara Tak Ikut Belajar Online, Ibu Kandung : Saya Menyesal. Retrieved October 26, 2020, from regional.kompas.com website: https://regional.kompas.com/read/2020/09/21/05340061/bocah-10-tahun-dianiaya-dengan-balok-kayu-gara-gara-tak-ikut-belajar-online?page=all.

Puspitasari, D. C. (2018). Hubungan Kualitas Persahabatan Dan Perenungan Dengan Kemampuan Memaafkan Pada Remaja Akhir. Skripsi (Tidak Diterbitkan). Surabaya: UIN Sunan Ampel.

Putria, H., Maulana, L. H., & Uswatun, D. A. (2020). Analisis Proses Pembelajaran Dalam Jaringan (Daring) Masa Pandemi Covid 19 pada Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu: Journal of Elementary Education, 4(4), 861-870. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.460.

Rahmi, M. (2020). Penguatan Peran Keluarga Dalam Mendampingi Anak Belajar Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Kreativitas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 9(1), 81-105.

Ratnasari, K. A., & Kuntoro. (2017). Hubungan Parenting Stress, Pengasuhan dan Penyesuaian dalam Keluarga terhadap Perilaku Kekerasan Anak dalam Rumah Tangga. Jurnal Manajemen Kesehatan, 3(1), 86–98. https://doi.org. 10.29241/jmk.v3i1.91.

Rubiyanti, Y. (2008). Motivasi dan Manajemen Stress (Makalah). Jatinangor: Fakultas Kedokteran Universitas Padjadjaran.

Rustiana, E. R., & Cahyati, W. H. (2012). Sress Kerja Dengan Pemilihan Strategi Coping. Jurnal Kesehatan Masyarakat, 7(2), 149-155. https://doi.org/10.15294/kemas.v7i2.2811.

Sabiq, A. F. (2020). Persepsi Orang Tua Siswa tentang Kegiatan Belajar di Rumah sebagai Dampak Penyebaran Covid-19. Jurnal Ilmu Pendidikan Pkn Dan Sosial Budaya, 4(1), 1–7. https://doi.org/10.31597/cc.v4i1.322.

Saputri, M. N. A. (2020). Tips Anti Stress Orang Tua Dampingi Anak Sekolah di Rumah. Retrieved October 26, 2020, from tirto.id website: https://tirto.id/tips-anti-stres-orang-tua-dampingi-anak-sekolah-di-rumah-fUBp

Slamet. (2012). Coping Sebagai Strategi Mengatasi Dan Memecahkan Masalah Dalam Konteks Bimbingan Konseling Islam, Hisbah: Jurnal Bimbingan Konseling dan Dakwah Islam, 9(1), 16-38, https://doi.org/10.14421/hisbah.2012.091-02.

Sulistyarini, I. (2013). Terapi Relaksasi untuk Menurunkan Tekanan Darah dan Meningkatkan Kualitas Hidup Penderita Hipertensi. Jurnal Psikologi, 40(1), 28–38. https://doi.org/10.22146/jpsi.7064

Tabi’in, A. (2020). Problematika Stay at Home Pada Anak Usia Dini di Tengah Pandemi Covid 19. Jurnal Golden Age, Universitas Hanzanwadi, 4(1), 191-200.

Ulum, M. C. (2018). Hubungan Sikap Mahasiswa dengan Tingkat Stress dalam Penyusunan Skripsi pada Mahasiswa Semester VIII S1 Keperawatan STIKES ICME Jombang. Skripsi (Tidak Diterbitkan). Jombang: STIKES ICME Jombang.

Wardani, A., & Ayriza, Y. (2021). Analisis Kendala Orang Tua dalam Mendampingi Anak Belajar di Rumah pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1). 772-782. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.705

Wardati, L., Husna, N., Khairunisa, A., & Lubis, H. (2020). Pola Kerjasama Guru dan Orang Tua pada Masa Pandemi Covid 19 di RA Masjid Agung Medan Polonia. Al-Ulum: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 165–183. http://dx.doi.org/10.30596%2Fal-ulum.v1i2.55.

Yulianingsih, W., Suhanadji, Nugroho, R., & Mustakim. (2021). Keterlibatan Orangtua dalam Pendampingan Belajar Anak selama Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1138–1150. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.740

Yunita, N. V., Suranata, K., & Surani, N. K. (2019). Model Konseling Psikoanalisa dengan Teknik Asosiasi Bebas untuk Meminimalisir Self Heteroseksual. JJBK: Jurnal Jurusan Bimbingan Konseling, 10(1), 9–15. http://dx.doi.org/10.23887/jibk.v10i1.22209




DOI: https://doi.org/10.22515/literasi.v1i1.3256

Refbacks

  • There are currently no refbacks.