Bilik-Bilik Demokrasi dalam Pendidikan
Abstract
Not only having state and nation that requires democratic civility, but education also urgently requires fundamental democratic principles. The democracy is principled with transparency, participation, tolerance, openness of thought and diversity of ideas. Also with education, taking apart in culture and being naturally with it. The realization of the democratic education constructs academic maturation process. Lastly, it has impact on the building of the tolerant and humanist individual; that finally, realizing the leading Indonesian generation who ready to compete in the global world arena. The realization also have to be pursued through the contestation of the real democracy education.
Bukan hanya bernegara dan berbangsa yang membutuhkan keadaban demokrasi, akan tetapi pendidikan pun sangat membutuhkan prinsip-prinsip demokrasi yang asasi. Demokrasi berprinsipkan transparansi, partisipatif, toleransi, keterbukaan pemikiran, dan keragaman ide serta gagasan. Pun demikian halnya dengan pendidikan, meretas kultur dan alaminya dengan hal itu. Terwujudnya pendidikan demokratis menjadikan proses pematangan akademik. Ujungnya, berdampak pada terbentuknya manusia toleran, dan humanis. Muara akhirnya, mewujudkan generasi Indonesia yang handal dan siap berkompetisi dalam percaturan dunia global. Perwujudannya pun harus diupayakan melalui ruang kontestasi pendidikan demokrasi yang sesungguhnya.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Dimyati, Mohammad. 2009. Landasan Pendidikan Analisis Keilmuan, Teorisasi dan Praktik. dalam Kumpulan pidato Pengukuhan Guru Besar Universitas Negeri Malang, Malang: IKIP Malang.
Dewey, John. tt. Democracy and Education. A Penn State Electronic Classics Series Publication.
----------------. 1997. Experience and Education. New York: Kappa Delta Pi.
Mukodi. 2011. Mendialogkan Pendidikan Kita: Sebuah Antologi Pendidikan. Yogyakrta: Magnum Pustaka.
----------. 2015. Menjaga Umat Pilar-Pilar Budaya Pondok Tremas Pacitan Di era Global. Yogyakarta: Lentera Kreasindo.
Muhadjir, Noeng. 2000. Kebijakan dan Perencanaan Sosial Pengembangan Sumber Daya Manusia Telaah Cross Discipline. Yogyakarta: rake Sarasin.
Roger, Marples. 1999. The Aims of Education.New York: Routledge.
Suparwi, Sri. tt. Pendidikan Berbasis Alam: Refleksi atas pendidikan di Qaryah Thayyibah, Kalibening, Kota Salatiga. STAIN Salatiga.
Tim Taman Siswa. 1977. Karya Ki Hadjar Dewantara Bagian Pertama. Yogyakarta: Majelis Luhur Persatuan Taman Siswa.
DOI: https://doi.org/10.22515/shahih.v1i2.393
Refbacks
- There are currently no refbacks.