PEMANFAATAN NOVELTOON SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN PROSA di SMA

Rahmawati Mulyaningtyas, Valentina Ekafebriyanti

Abstract


"Cybersastra" is a literary activity that utilizes electronic media or the internet. Prose genre literature as a means of entertainment and learning materials currently can be accessed through digital technology. One of online application that can be used to access prose digitally is NovelToon. The purpose of this research is to explain how to apply NovelToon, to explain NovelToon's strengths and weaknesses, as well as to use NovelToon as a prose learning media in high school level. This research uses a qualitative approach. This research method uses content analysis. Documentation and note-taking techniques are data collection techniques in this research. The results of this research indicate that the use of the NovelToon application begins with creating a user account, both as a writer and as a reader of the novel work. The advantage of NovelToon is the audio feature that can be added to each story so that readers can listen to the contents of the story in addition to reading it. In addition, there is a review of the novel work from the NovelToon team so that the novel work is in higher quality. One of the drawbacks of this application is that the latest story chapters tend to be published for a long time depending on the duration of the assessment of the novel work. In addition, the majority of novel works are in the romantic genre. The use of NovelToon as a prose learning media can be reviewed from the patterns and strategies for its use in learning.


Keywords


cybersastra, NovelToon application, prose learning media.

Full Text:

PDF

References


Anggraeni, S. R. & Wati, R. (2020). Sastra Misterius dalam Dunia Siber Masa Kini. Literasi: Jurnal Penelitian Bahasa dan Sastra Indonesia serta Pembelajarannya, 4 (1): 8-14. https://jurnal.unigal.ac.id/index.php/literasi/article/download/3082/3027, diakses pada 7 Mei 2021.

Arianti, F.F., Sutrimah, dan Hasanudin, C. (2020). Flipped Classroom dan Aplikasi Schoology: Analisis Keterampilan Menulis Teks Biografi. Tabasa: Jurnal Bahasa, Sastra Indonesia, dan Pengajarannya, 1(2): 165-186. https://ejournal.iainsurakarta.ac.id/index.php/tabasa/article/download/2591/1167, diakses pada 8 Agustus 2021.

Bungkul.com. (2021). 8+ Situs dan Aplikasi Menulis yang Menghasilkan Uang 2021. https://bungkul.com/situs-dan-aplikasi-menulis-yang-menghasilkan-uang/, diakses pada 9 Mei 2021.

Campuspedia.id. tt. Pengen Dapat Uang dari Menulis? Segera Simak Tips Berikut! https://campuspedia.id/news/tips-dapat-uang-dari-menulis/, diakses 9 Mei 2021.

Farahiba, A. S. (2016). Eksistensi Sastra Cyber sebagai Media Komunikasi Antarbangsa. Prosiding Seminar Nasional Sosiologi Sastra Susastra FIB UI tanggal 10-11 Oktober, Depok, Indonesia. https://susastra.fib.ui.ac.id/wp-content/uploads/81/2017/01/12-Makalah-Ayyu-Subhi-Eksistensi-Sastra-Cyber-sebagai-Media-Komunikasi-Antarbangsa-pro.pdf

Fitriani, L. (2007). Sastra Cyber di Indonesia. LiNGUA Jurnal Ilmu Bahasa dan Sastra 2 (2): 66-74. http://ejournal.uin-malang.ac.id/index.php/humbud/article/download/567/933

Hamzah, A. (2019). Metode Penelitian Kualitatif. Batu: Literasi Nusantara.

Ibda, H. (2014). Integrasi Sastra Siber dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia SD/MI untuk Menjawab Era Revolusi Industri 4.0 dan Society 5.0. Seminar Nasional Lembaga Bahasa STAINU Temanggung 1. https://stainutmg.ac.id/wp-content/uploads/2019/05/30.-Ibda-Integrasi-Sastra-Siber-dalam-Pembelajaran-Bahasa-Indonesia-SDMI-dalam-Menjawab-Era-Revolusi-Industri-4.0-dan-Society-5.0-prosiding.pdf, diakses pada 7 Mei 2021.

Meriyati. (2015). Memahami Karakteristik Peserta Didik. Lampung: Fakta Press IAIN Raden Intan Lampung.

Muinah, Fathiyah. (2020). Aplikasi Menulis yang Menghasilkan Duit Booktube Indonesia. https://youtu.be/iPNyVr5yxoQ, diakses pada 31 Juli 2021.

Muliadi. (2018). Buku Ajar Telaah Prosa (Sebuah Terapan). Makassar: De La Macca.

Mulyaningtyas, R. (2020). Media Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jakarta: Alim’s Publishing.

Mulyaningtyas, R dan Khasanah, U. (2021). Media Cici Drama dalam Pembelajaran Teks Drama Kelas VII. Mardibasa: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia 1(1): 222-243. http://178.128.61.209/index.php/jtbi/article/view/3778/1516, diakses pada 7 Agustus 2021.

Mulyaningtyas, R. dan Nurjanah, E. (2021). Media Perkuliahan Daring di Jurusan TBIN IAIN Tulungagung. Jurnal Ilmu Pendidikan 2(1): 21-31. https://jurnal-lp2m.umnaw.ac.id/index.php/JIP/article/view/775/556, diakses pada 8 Agustus 2021.

Rafi. (2021). 5 Aplikasi Baca Novel Gratis. 15 Januari, sinarnews.id https://sinarnews.id/5-aplikasi-baca-novel-gratis/, diakses pada 9 Mei 2021.

Rejo, U. (2014). Memosisikan Sastra Siber sebagai Lahan Baru dalam Penelitian Sastra Mutakhir di Indonesia. 1 (2). http://dx.doi.org/10.26740/parama.v1n2.p%25p

Rossa, V. (2020). Isi Waktu dengan Membaca, Coba Cek 7 Aplikasi Novel Online ini. 4 Agustus, suara.com https://www.suara.com/lifestyle/2020/08/04/171651/isi-waktu-dengan-membaca-coba-cek-7-aplikasi-novel-online-ini?page=all, diakses pada 8 Mei 2021.

Sadiman, dkk. (2012). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Sari, I. A., Sulaeman A., Haerudi. (2020). Pendidikan Karakter dalam Kumpulan Cerpen Transit Karya Seno Gumira Ajidarma dan Implikasinya terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMA. Tabasa: Jurnal Bahasa, Sastra Indonesia, dan Pengajarannya, 1(2): 187-210. https://ejournal.iainsurakarta.ac.id/index.php/tabasa/article/download/2691/1170, diakses pada 8 Agustus 2021.

Septriani, H. (2016). Fenomena Sastra Cyber: Sebuah Kemajuan atau Kemunduran?. Prosiding Seminar Nasional Sosiologi Sastra Susastra FIB UI tanggal 10-11 Oktober, Depok, Indonesia. https://susastra.fib.ui.ac.id/wp-content/uploads/81/2017/01/13-Makalah-Hilda-Septriani.pdf

Shanti. (2019). Aplikasi NovelToon, Adiknya Mangatoon. 28 November, Shan’s Journal http://jurnalislylashantisavitriniwyn.blogspot.com/2019/11/aplikasi-noveltoon-adiknya-mangatoon.html, diakses pada 9 Mei 2021.

Solihati, N. (2014). Penyimpangan Bahasa Puisi dalam Sastra Siber. BAHTERA : Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra 13 (1): 40-49, http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/bahtera/article/view/808/715, diakses 17 Mei 2021.

Tim WowKeren. (2020). Isi Waktu Luang dengan Baca Berbagai Cerita Menarik, Ini 7 Rekomendasi Aplikasi Baca Novel. 26 Desember, wowkeren.com https://wowkeren.com/berita/tampil/00345152.html, diakses pada 8 Mei 2021.

Wahyuni, S. (2020). Peningkatan Kemampuan Menulis Cerpen Siswa Kelas IX.2 SMP Negeri 3 Batanghari dengan Menggunakan Media NovelToon Semester 1 Tahun Ajaran 2018/2019. Journal Education of Batanghari 2(8):103-115. https://ojs.hr-institut.id/index.php/JEB/article/view/73/63, diakses pada 9 Mei 2021.

Widiatmoko, D. A., Nina W., Yanuar B. A. (2020). Pengembangan Kartu Bergambar Tiga Dimensi sebagai Media Pembelajaran Menulis Teks Berita. Tabasa: Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(1): 70-80. https://ejournal.iainsurakarta.ac.id/index.php/tabasa/article/download/2618/900, diakses pada 5 Agustus 2021.

Yusanta, F. B. & Wati, R. (2020). Eksistensi Sastra Cyber:Webtoon dan Wattpad Menjadi Sastra Populer dan Lahan Publikasi bagi Pengarang. Jurnal Literasi, 4 (1):1-7. https://jurnal.unigal.ac.id/index.php/literasi/article/viewFile/3080/3023




DOI: https://doi.org/10.22515/tabasa.v2i2.3938

Refbacks

  • There are currently no refbacks.