Minat Belajar Mahasiswa IAIN Surakarta Saat Pembelajaran Daring Ketika Pandemi

Amelia Fitri Rahmawati, Arisa Wafa Az Zahra, Kama Ratih

Abstract


The world is still hit by the Covid-19 pandemic which has changed all lines of life. Education has also been affected by Covid-19, namely the implementation of online learning policies. This research is intended to express students' interest in learning in participating in online lectures during the pandemic. This study uses a qualitative method with a phenomenological approach, the results show that interest in learning online is influenced by internal and external factors. Internal factors come from emotional, student enthusiasm in learning, and ability to understand the material. While external factors are influenced by supporting infrastructure, the way lecturers deliver material, and the circumstances around students when they are online. Based on the results of the interviews, the researchers found findings in the form of ways for each student to increase interest in learning when online. Interest in learning will have an influence on student learning outcomes. Therefore, it is important to know the factors that make students excited to learn even though they are online.

Keywords


learning interest; online learning; pandemic

Full Text:

PDF

References


Asmi, A., Neldi, H., & Khairuddin. (2018). Meningkatkan Minat Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan Melalui Metode Bermain Pada Kelas VIII-4 Sekolah Menengah Pertama Negeri 2 Batusangkar. Jurnal Mensanna, 3(1), 33-44.

Baharuddin. (2010). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Dewi, W. A. F. (2020). Dampak Covid-19 Terhadap Implementasi Pembelajaran Daring Di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 55-61. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i1.89

Hakim, M., & Mulyapradana, A. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Daring Dan Motivasi Belajar Terhadap Kepuasan Mahasiswa Pada Saat Pandemi Covid-19. Widya Cipta: Jurnal Sekretari Dan Manajemen, 4(2), 154-160. https://doi.org/10.31294/widyacipta.v4i2.8853

Jusmawati, J., Satriawati, S., & Sabillah, B. M. (2020). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Daring Terhadap Minat Belajar. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 5(2), 106-111. https://doi.org/10.26618/jkpd.v5i2.3934

Kawet, R. S. I. (2017). Pengaruh Metode Pembelajaran Dan Minat Belajar Mahasiswa Terhadap Hasil Belajar Manajemen Konstruksi. Jurnal Teknologi Pendidikan UNJ, 19(3), 224-239. https://doi.org/10.21009/jtp.v19i3.6710

Mardesci, H., & Mardesci, A. (2020). Pengaruh Perkuliahan dengan Metode dalam Jaringan (Daring) terhadap Minat Belajar Mahasiswa (Studi Kasus pada Program Studi Teknologi Pangan Universitas Islam Indragiri). Jurnal Pendidikan : Riset Dan Konseptual, 4(3), 357-365. doi:10.28926/riset_konseptual.v4i3.222

Marleni, L. (2016). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Bangkinang. Journal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 149-159.

Marwa, Munirah, Angriani, A. D., Suharti, Sriyanti, A., & Rosdiana. (2020). Peran Guru Dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Kelas IV Pada Masa Pandemi Covid-19. Auladuna: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 7(2), 215-227. https://doi.org/10.24252/10.24252/auladuna.v7i2a10.2020

Riamin. (2016). Menumbuhkan Minat Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Retrieved April 30, 2021, from kompasiana website: www.kompasiana.com/riamin/570ec6%0A323697738d1a3e38b6/

Ricardo, R., & Meilani, R. I. (2017). Impak Minat Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 2(2), 188-201. https://doi.org/10.17509/jpm.v2i2.8108

Sadikin, A., & Hamidah, A. (2020). Pembelajaran Daring Di Tengah Wabah Covid-19 (Online Learning In The Middle Of The Covid-19 Pandemic). BIODIK: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 6(2), 214-224. https://doi.org/10.22437/bio.v6i2.9759

Sari, W., Murtono, M., & Ismaya, E. (2021). Peran Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Minat Belajar Siswa Kelas V SDN Tambahmulyo 1. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(11), 2255-2262. https://doi.org/10.47492/jip.v1i11.472

Simbolon, N. (2013). Faktor Faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar Peserta Didik. Elementary School Journal PGSD FIP Unimed: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pendidikan Dasar, 1(2), 14-19. https://doi.org/10.24114/esjpgsd.v1i2.1323

Slameto. (2010). Belajar Dan Faktor- Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methods). Bandung: Alfabeta.

Suhartini, D. (2001). Minat Siswa Terhadap Topik-Topik Mata Pelajaran Sejarah Dan Beberapa Faktor Yang Melatarbelakanginya (Studi Deskriptif Terhadap Siswa Sekolah Menengah Umum Negeri Di Kota Bogor). Master Thesis (Unpublished).

Suryosubroto, B. (1997). Proses Belajar Mengajar Di Sekolah. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Wijoyo, H. (2020). Analisis Minat Belajar Mahasiswa STMIK Dharmapala Riau Di Masa Pandemi Coronavirus Disease (Covid-19). Jurnal Pendidikan: Riset & Konseptual, 4(3), 396–404. https://doi.org/10.28926/riset_konseptual.v4i3.234

Yunitasari, R., & Hanifah, U. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Masa Pengaruh Pembelajaran Daring Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Masa Covid-19. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(3), 232-243. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i3.142

Yuliana. (2020). Corona Virus Disease (Covid-19): Sebuah Tinjauan Literatur. Wellness And Healthy Magazine, 2(1), 187-192.




DOI: https://doi.org/10.22515/literasi.v1i2.3713

Refbacks

  • There are currently no refbacks.