Konsep Al-Tsabit dan Al-Mutahawwil Serta Implikasinya dalam Hukum Islam: Telaah Pemikiran Ali Ahmad Said Asbar

Abu Rokhmad, Nazar Nurdin

Abstract


This article examines the concepts of al-tsabit (the unchangeable) and al-mutahawwil (the changeable) which were popularized by Ali Ahmad Said Asbar (Adonis) in Islamic studies, then they are limitedly associated with Islamic legal thinking. This study aims to find a formula for understanding Islamic law that is more comprehensive and dynamic in accordance with the challenges of the times. This paper is a type of qualitative research with a character study approach. The method used is usually qualitative research, but it focuses more on documentation and records of Ali Ahmad Said Asbar's life journey. This study found that the concepts of al-tsabit and al-mutahawwil which were explored deeply by Adonis are important concepts in Islamic studies to be applied in the lives of Muslims. The Koran and al-Sunnah are final with the death of the bearer of the Islamic message. Even so, it is impossible for the two sources of Islamic law to avoid answering legal events that have emerged recently. If its vitality remains, then the jargon of al-Islam ‘shalih li kulli zaman wa makan’ is not in doubt. This jargon also conveys an important recognition that in Islam there are teachings that are fixed and impossible to change (al-tsabit), and there are also teachings that are dynamic and bound to change (al-mutahawwil). The issue of faith and worship is a principle that cannot change, but in other dimensions of Islam, such as law, it is very likely to be open to new meanings.

 

Artikel ini mengkaji tentang konsep al-tsabit (the unchangeable) dan al-mutahawwil (the changeable) yang dipopulerkan oleh Ali Ahmad Said Asbar (Adonis) dalam kajian keislaman, lalu secara terbatas dikaitkan dengan pemikiran hukum Islam. Studi ini hendak menemukan formula pemahaman hukum Islam yang lebih komprehensif dan dinamis sesuai dengan tantangan zaman. Tulisan ini adalah jenis penelitian kualitatif dengan pendekatan studi tokoh. Metode yang dipakai lazimnya penelitian kualitatif, namun lebih fokus pada dokumentasi dan catatan perjalanan hidup Ali Ahmad Said Asbar. Studi ini menemukan bahwa konsep al-tsabit dan al-mutahawwil yang dieksplorasi mendalam oleh Adonis, merupakan konsep penting dalam kajian Islam untuk aplikasikan dalam kehidupan umat Islam. Alquran dan al-Sunnah sudah final seiring dengan wafatnya pembawa risalah Islam. Meskipun begitu, dua sumber hukum Islam tersebut tidak mungkin menghindar untuk menjawab peristiwa-peristiwa hukum yang muncul belakangan. Jika vitalitasnya masih tetap, maka jargon al-Islam shalih li kulli zaman wa makan tidak diragukan. Jargon tersebut sekaligus menyuratkan pengakuan penting bahwa di dalam Islam memang ada ajaran yang tetap dan tidak mungkin berubah (al-tsabit), dan ada pula ajaran yang dinamis dan pasti berubah (al-mutahawwil). Masalah akidah dan ibadah adalah prinsip yang tidak mungkin berubah, namun pada dimensi Islam lainnya, seperti hukum, ia sangat mungkin terbuka menerima makna-makna baru.


Keywords


Adonis; static (fix); dynamic (change); Islamic law

Full Text:

PDF

References


Abdullah, M. A. (1996). Studi Agama: Normativitas atau Historisitas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Al-Mubarrad, M. I. Y. (1997). Al-Kamil fi al-Lughah wa al-Adab. Juz 1. Cairo: Dar al-Fikr al-Arabi.

Alshaer, A. (2014). Adonis,’Ali Ahmad Said Esber (b. 1930). In The Literary Encyclopedia: Exploring Literature, History and Culture. The Literary Dictionary Company Limited.

Amal, T. A. (2001). Sejarah Rekonstruksi al-Qur’an. Yogyakarta: FKBA.

Anwar, K., Nurdin, N., & Shabir, M. (2020). Dimensi Ekonomi Politik dalam Konflik Perebutan Sumber Kekuasaan Arab Islam. Tashwirul Afkar, 38(02), 249–268.

Anwari, M. K. (2012). Pandangan Adonis Terhadap Puisi dan Modernitas. Adabiyyāt: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 11(2), 197–216. https://doi.org/10.14421/ajbs.2012.11202

Arkoun, M. (1997). Berbagai Pembacaan Quran (Vol. 29). Jakarta: Inis.

Basiliyus., B. (2007). Adūnīs and the Implied Identity Towards an Ideological Poetical Text. Quaderni Di Studi Arabi, 2, 223–238.

Baso, A. (2005). Islam pascakolonial: perselingkuhan agama, kolonialisme, dan liberalisme. Bandung: Mizan.

Bello, A. H. (2015). Interrogating The Importance and Relevance of Arabic Languange to the Study of Shari’ah. Scholedge International Journal of Multidisciplinary & Allied Studies, 2(8), 22.

Esquinca, J. (2008). Alí Ahmad Said Esber Adonis. La ColmenaEsquinca, Jorge. 2008. “Alí Ahmad Said Esber Adonis.” La Colmena 57: 66–69., 57, 66–69.

Fitzmier, J. R., & Denny, F. M. (1998). The fundamentalism project-edited by Martin E. Marty and R. Scott Appleby. Religious Studies Review, 24(1), 3–12.

Giv, A. L., & Shahbazi, M. (2016). A Comparative Study of Modernism in the Poems of Forough Farrokhzad and Adunis. Theory and Practice in Language Studies, 6(7), 1377. https://doi.org/10.17507/tpls.0607.07

Hamidah, H. (2018). Dahsyatul Maut Fī Syi’r ‘Ḥub’ Li Adūnīs. LISANUDHAD, 5(2), 73–78. https://doi.org/10.21111/lisanudhad.v5i2.2456

Hartiningsih, M. (2008, November 14). Adonis: Meretas Sekat dan Batas,” dalam Kompas, 14 November 2008. Kompas.

Hazm, A. I. A. I. (1980). Rasa’il Ibn Hazm al-Andalusi. al-Mu’assasa al-Àrabiyya li-l-Dirasat wa-l-Nasr.

Hourani, A. (1983). Arabic thought in the liberal age 1798-1939. New York: Oxford University Press.

Khaldun, I. (1986). Muqaddimah (A. Thoha, Ed.). Jakarta: Pustaka Firdaus.

Kurdi. (2010). Hermeneutika AL-Qur’an dan Hadis/Kurdi. Yogyakarta: eLSAQ Press.

Mas’ udi, M. F. (1997). Islam & hak-hak reproduksi perempuan: dialog fiqih pemberdayaan. Bandung: Mizan.

Mulky, M. A. (2016). “Islam Mapan” vs “Islam Berubah.” Retrieved April 18, 2021, from https://psikindonesia.org/islam-mapan-vs-islam-berubah/

Munif, A. (2020). Metode Ilhaqy Ala Kiai Kampung terhadap Hukum Tembakau di Desa Tlogorejo Kecamatan Karangawen Kabupaten Demak Jawa Tengah. Jurnal SMART (Studi Masyarakat, Religi, Dan Tradisi), 6(1), 143–157. https://doi.org/10.18784/smart.v6i1.803

Nsiri, I. (2018). Narrating the Self: The Amalgamation of the Personal and the Impersonal in Eliot’s and Adonis’ Poetry. Advances in Language and Literary Studies, 9(2), 104. https://doi.org/10.7575/aiac.alls.v.9n.2p.104

Nsiri, I. (2020). The question of tradition between Eliot and Adunis. Journal of Arabic Literature, 51(3–4), 215–237. https://doi.org/10.1163/1570064x-12341411

Nurdin, N. (2020). NU dan Sumbangan Untuk Indonesia (Argumen-Argumen Ideologis Tentang Pidana Mati Pelaku Korupsi). Iqtisad, 7(2), 124–141. Retrieved from https://publikasiilmiah.unwahas.ac.id/index.php/IQTISAD/article/view/3245

Pabottinggi, M. (1986). Islam, Antara Visi, Tradisi, Dan Hegemoni Bukan-Muslim. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Ridwan, M. D. (1999). Melawan Hegemoni Barat: Ali Syari’ati dalam Sorotan Cendekiawan Indonesia. Jakarta: Lentera.

Rokhmad, A. (2016). Ushul Fiqh Metodologi Ijtihad Hukum Islam. Semarang: Varas.

Rokhmad, A. (2017). Paradigma Hukum Islam dalam Penyelesaian Sengketa. International Journal Ihya’’Ulum Al-Din, 18(1), 49–64.

Rosyada, D. (2017). Hukum Islam dan Pranata Sosial. Jakarta: LP2M UIN Syarif Hidayatullah.

Said, A. A. (2007). Arkeologi Sejarah: Pemikiran Arab-Islam, Vol. 1. Yogyakarta: Lkis.

Said, A. A. (2012). Arkeologi Sejarah: Pemikiran Arab-Islam, Vol. 2 (1st ed.; M. F. Fatawi, Ed.). Yogyakarta: LKIS.

Santri, S. (2009). Sejarah dan Pemikiran Adonis. Retrieved from sastrasantri.wordpress.com website: https://sastrasantri.wordpress.com/2009/06/04/sejarah-dan-pemikiran-adonis/

Shabir, M. (2019). Sejarah Peradaban Islam. In N. Nurdin (Ed.), Edited by Nazar Nurdin. 1st ed. Semarang. Semarang: eLSA Press.

Soroush, A. (2009). The changeable and the unchangeable. In New Directions in Islamic Thought: Exploring Reform and Muslim Tradition (pp. 9–15). New York: IB Tauris London.

Syariati, A. (1996). Humanisme Islam dan Madzhab Barat (2, Ed.). Bandung: Pustaka Hidayah.




DOI: https://doi.org/10.22515/shahih.v6i2.3285

Refbacks

  • There are currently no refbacks.