The Implementation of Inclusive Education in Arabic Learning for Blind Students/ تنفيذ التربية الشاملة في تعليم اللغة العربية للتلاميذ المعاقين ضعف البصر
Abstract
Every citizen has the right to education. Likewise, the right to teach Arabic, which is one of the subjects taught in schools, is not only taught to ordinary students, but also to students with physical limitations. The purpose of this study was to describe the implementation of Arabic language learning in an inclusive class. Learning Arabic in an inclusive classroom is a general class between ordinary students and students with special needs (visually impaired). In learning Arabic in an inclusive class, teachers experience difficulties because they do not have special teaching skills in an inclusive class. The readiness of teachers in preparing teaching materials that can be accessed by blind students is the key to the success of learning Arabic for blind students.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
ديوي حميدة. 2011. منهج اللغة العربيىة. مطبعة عين المالكي
Abdul Majid. (2006). Perencanaan Pembelajaran Mengembangkan Standar Kompentensi Guru. Bndung: Remaja Rosdakarya.
Dadang Garnida. Pengantar Pendidikan Inklusif . Bandung . Refika Aditama.
Direktorat Pendidikan Luar Biasa. (2005). Pedoman Penyelenggaraan PendidikanTerpadu. Jakarta : Direktorat Pembinaan Sekolah Luar Biasa.
Jati Rinankri Atmaja. 2018. Pendidikan dan Bimbingan Anak Berkebutuhan Khusus.Bandung.
Moerdiani. 1987. Psikolog Anak Luar Biasa. Bandung . Universitas Islam Nusantara.
Mohammad Efendi. 2006. Pengantar Psikopedagogik Anak Berkelainan. Jakarta. Bumi Aksara.
Muhammad Takdir Illahi. 2016. Pendidikan Inklusif Konsep dan Aplikasinya .Yogyakarta . Ar-Ruzz Media.
Mukhtar. (2002). Desain Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jakarta : C.V. Ikapi.
Ni’matuzahrah, Yuni Nurhamida. 2016. Individu Berkebutuhan Khusus dan Pendidikan Inklusif. Malang . UMM Press.
Nyoman Surna, Olga D Pandeirot. 2014. Psikolog Pendidikan 1 . Jakarta . Erlangga.
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 70 tahun 2009 tentang : Pendidikan Inklusif bagi Peserta Didik yang Memiliki Kelainan dan Memiliki Potensi Kecerdasan dan Bakat Istimewa. Jakarta . Direktorat Jendral Pendidikan Dasar.
Stela Olivia. 2017 . Pendidikan Inklusif untuk Anak-anak Berkebutuhan Khusus. Yogyakarta. Andi Yogyakarta.
Sugiono . 2017 Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif. Bandung . Alfabeta Bandung.
Suryosubroto. (2004). Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Jakarta: Rineke Cipta.
Widjaya. 2013. Bentuk-bentuk Tunanetra dan Strategi Pembelajarannya. Yogyakarta . Java Litera.
DOI: https://doi.org/10.22515/athla.v1i2.3439
Refbacks
- There are currently no refbacks.